maandag 13 juni 2011

bettie akkumaai ?

Na bijna 4 jaar Bergen mag ik toch wel zeggen dat ik aardig ingeburgerd ben in het Berregse. 4 jaar.... ik weet nog goed dat we op google een lijntje over de lijn rotterdam/antwerpen legden en dan in gingen zoomen (wat een toepasselijk woord :-) ) via google om te kijken hoe de ligging van het huis was, en of de omgeving wel leuk was.

Soms was het plaatje heel leuk, maar dan het dorp... lang leve google... we lazen al gauw dat we er in PVV-dorp Sintwillebrord er niet tussen zouden komen.
Heerle ( Heerlen? dat ligt in Limburg... het dorp dat hier vlakbij ligt heet Herrel !) had leuke huizen, maar bleek ons toch iets te dorps. Stampersgat... de naam alleen al. Zo vielen ook Klutsdorp, Lepelstraat en Helwijk alleen op de naam al af.

Bij Bergen op Zoom zoomden (woordgrapje :-) ) we in op de Bergse plaat. Zo kwam het dat Mike de open huizenroute langsging, alvast een voorselectie maakte, en tijdens het pinksterweekend daarna ben ik bij zijn eerste keus gaan kijken. Binnen 2 dagen hadden we een huis erbij... en zo geschiedde.

Intussen kan ik het Bergs aardig volgen. Ik weet dat als we met de loopgroep lopen tot ' 't ekkertje ginterwijd' , dat dan het hekje daar in de verte wordt bedoeld. En als mijn manager zegt dat klanten gelijk moeten betalen, omdat ik er anders alleen maar 'dol mee krijg', dan moet ik voorkomen dat ik er problemen mee krijg.
De vastenavend, dat is niet de avond waarop er gevast wordt... nee, dat duurt een dag of 4. Dat valt toevallig altijd gelijk met het carnaval ;-). De dag waarop de vastenavond valt, dat is 'Asselewoensdag'.

Als iemand zegt dat hij uit 'Smerdiek' komt, dan weet ik inmiddels dat hij helemaal uit Sint-maartensdijk is komen rijden. En als ze vragen: 'bendebenukt?!' dan vragen ze niet of ik een goeie beurt heb gehad, maar de bedoelen ze: 'ben je nou helemaal betoeterd?'Wanneer mensen bezorgd vragen : 'wat doet'r op?' Dan weet ik dat ik moet vertellen wat er aan de hand is.
En op naailes weet ik intussen dat ik vrienden maak als ik thee ga halen op het moment dat er geroepen wordt dat ze 'niemeer kenne tuffe van de dorst'.

Toch gebeurt het nogweleens dat ik tijdens een gesprek een glazige blik in mijn ogen krijg, omdat ik het niet helemaal kan volgen. Een loopmaatje van me vroeg laatst in het bos aan iemand: 'bettie akkumaai? '  Misschien dat je de vertaling beter kan maken als ik erbij vertel dat we in het bos liepen en dat we een schattig hondje met zijn baasje tegenkwamen.

Vanmorgen vertelde mijn loopmaatje dat hij maar weinig tijd had gehad om te hardlopen de afgelopen tijd. Zijn moeder lag in het ziekenhuis, hij moest haar huis opknappen, en in zijn eigen huis had hij een 'koefles' laten plaatsen. Ik daag jullie uit om zonder google te raden wat hij voor zijn huis heeft aangeschaft :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten