donderdag 22 september 2011

Bergen kan weer rustig slapen: de wurgslang is terecht!

Vandaag las ik in de krant dat de wurgslang, die in juli in het park is gesignaleerd, terecht is. Niet dat ik er wakker van heb gelegen... de eerdere berichtgeving hierover heb ik gelukkig gemist.
Het was een baasje van 'slechts' 4 meter. Dood en wel is hij gevonden aan de waterkant.
 Ik moet er niet aan denken dat ik op zondagmorgen, op mijn trainingsrondje door het park, oog in oog zou staan met deze kanjer. Ik zou ernstig gaan twijfelen aan mijn waarnemingsvermogen en vrezen dat mijn eerste dilerium een feit zou zijn.

Ooit heb ik oog in oog gestaan met een waterslang. Althans.... ik zag hem.... Ik weet niet of hij mij zag.
Op vakantie in Zwitserland kwam hij voorbijzwemmen. Ik was met Jip in het water. Hij was toen net een jaar of 3, en ik was hoogzwanger van Janneke. Toen het eindelijk tot me doordrong dat het toch écht een slang was die ik voorbij zag zwemmen, heb ik heel koelbloedig Jip op mijn heup genomen, heel koelbloedig gezegd dat het nu toch écht tijd was om naar de handdoekjes te gaan om wat te eten en te drinken. En met ijzige uiterlijke kalmte ben ik, zo snel mogelijk, naar de kant gelopen. Wat nog helemaal niet meeviel met mijn topzware buik en met blote voeten op kiezelstenen.
Hoewel we waarschijnlijk meer gevaar moesten vrezen van het zwanenpaar met jongen dat daar rondzwom, durfde ik na deze close encounter het water echt niet meer in.

Ik moet ineens denken aan de vakantie in Luxemburg. Daar kroop iets slangachtigs onder de tent.
Ik riep tegen Jip, die op tilt gaat voor alles wat kruipt en beweegt: 'snel, pak hem bij zijn staart'. En tot mijn stomme verbazing liep hij een seconde later met een slang in zijn hand voor mijn neus te zwaaien. Ik denk dat het een hazelworm is geweest ofzo. Ik ken ze allemaal niet bij naam en soort. De 4 meter haalde hij bij lange na niet.
Het bijbehorende fotomateriaal kan ik op de computer niet meer vinden... wat jammer nou. Ik denk dat dat ergens op een iphone staat.

Mocht iemand de hoop hebben dat de verdwenen snuffie of flappie nog een keer terecht zou komen, dan is die hoop hierbij voorgoed gevlogen.
En ik geloof vanaf nu ook een beetje meer dat de wolf op de veluwe echt gezien is!

1 opmerking: