zaterdag 21 januari 2012

slimme knutsel!

Janneke kwam van de week thuis met een knutsel. 2 A-viertjes op elkaar geplakt, summier versierd, met 3 gaten in het voorste blad. Uit het linker gat staken kleine lege briefjes, het middengat was leeg, het rechtergat bevatte een pen. In het midden een etiketje met de tekst: 'Schrijf een briefje'.



Het was dus een brievenbus zei ze. Ze heeft hem op haar kastdeur geplakt, en op gezette tijden vraagt ze of ik haar een briefje wil schrijven. Het briefje wordt dan, voorzien van wat lieve woordjes, een gezellige ochtendgroet, of een wensje voor de komende dag of nacht geplaatst in gleuf in het midden.

En eigenlijk is het gewoon heel slim bedacht. Als je wat aardigs wil horen... dan vraag je er toch gewoon om? Want je moeder gaat heus geen lelijke of onaardige dingen op zo'n briefje zetten.

En dan probeert mijn alombekende onzekerheidsduiveltje mij er weer onder te krijgen... Waarom komt ze met zoiets? Ben ik niet spontaan genoeg in die dingen, doe ik haar tekort, ben ik soms niet lief genoeg, gaat er teveel aandacht toe naar Jip?
Vervolgens spreekt mijn relativerende engeltje dit weer tegen: Janneke is gewoon een hele creatieve meid, die precies weet hoe ze moet krijgen wat ze nodig heeft!

Ik denk dat ik haar voorbeeld maar ga volgen. Dat ik dit prototype ga uitwerken tot een mooi concept. Een brievenbus, bijvoorbeeld voor op het werk, waarin we complimentjes kunnen posten naar onze collega's. Want zeg nou eerlijk... Er zijn weinig dingen leuker dan het krijgen van een compliment. En een complimentje geven, of gewoon wat aardigs zeggen... dat doen we gewoon veel te weinig, toch?

(Sorry voor de slechte foto... met zulk donker weer is dit via de i-phone het hoogst haalbare resultaat)

4 opmerkingen:

  1. Je dochter heeft hier een keigaaf idee gelanceerd. Hier moeten mensen op werkvloer iets leuks van kunnen maken. Gooi een briefje bij HR binnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Slimme dochter hoor.....heeft ze vast van jou!!! Weet je trouwens dat onze huidige directeur ons regelmatig bedankt voor onze inzet. Dat hebben we ook wel eens anders meegemaakt....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aan de stoel op de logeerkamer staat een stoel, daar hangt een tas aan van vilt versierd met vlindertjes.Telkens als kleindochtertje een tekening maakt stop ik die later in de tas, voorzien van een leuk tekeningetje met tekst van mij.
    gr.Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je dochter met een leuk idee komt, hoef jij toch nog niet aan jezelf te gaan twijfelen?

    Dochter kwam met het brievenbusje thuis. Misschien kunnen jullie dat prototype samen maken. Dat je haar duidelijk laat blijken dat het haar goede idee is.

    BeantwoordenVerwijderen