vrijdag 24 augustus 2012

Mamihlapinatapai

Nee, dit is geen slip of the fingers op mijn toetsenbord.
Dit woord kwam ik vanavond tegen in een documentaire.

Mamihlapinatapai

Het is een woord waarvan de vertaling/betekenis niet in één woord te vatten is.

Het betekent:

De blik die met elkaar wordt uitgewisseld door mensen die geen initiatief willen of durven nemen om iets aan te bieden of te doen, maar wel hopen dat de ander dat doet.

Bijvoorbeeld: Je bent op een feestje, je wisselt een blik met een ontzettende hunk, maar geen van beiden durf je de eerste stap te zetten om een gesprekje te beginnen. Dát moment. Díe blik.

Of wat momenten later, als je samen op de bank zit, en onzettend graag wilt zoenen. En je kijkt elkaar diep in de ogen. Je wéét allebei dat je hetzelfde wilt.... Maar je durft gewoon niet...

Of iets minder romantisch: Als 2 stamhoofden bij elkaar zijn om vrede te sluiten, en ze willen er allebei niet als eerste over beginnen.

Het woord komt van de Yaghan-indianen uit Vuurland in het zuiden van Chili en Argentinië.

Mooi hè, dat er in een taal een woord bestaat voor iets wat wij maar met moeite in één zin kunnen samenvatten?



Ik vroeg me af of er nog meer van dat soort woorden zijn in andere talen. De volgende woorden kwam ik tegen op internet:


´Mokita´(uit Nieuw-Guinea) = de waarheid die iedereen kent, maar niemand durft uit te spreken.

´Razbliuto´ (uit Rusland) = het gevoel van liefde voor iemand na diegene één dag te kennen.

´Ah-un´ (uit Japan) = onuitgesproken communicatie tussen oude vrienden of geliefden.

´Torschlüsspanik´ (uit Duitsland) = angst dat mensen van gedachten veranderen vlak voor een huwelijk

´Mbuki-mvuki´ (uit Congo) = de vreugde die ontstaat door zich uit te kleden en spontaan naakt te dansen.


Ik zou het wel leuk vinden om dit lijstje uit te kunnen breiden.
Dus... vul aan... vul aan !!!

En waar ik dan ook benieuwd naar ben: Wat was jouw laatste Mamihlapinatapai-moment?

Mijn mamihlapinatapai-moment met Mr. C. op de bank weet ik me nog goed te herinneren, maar is al lang, héél lang geleden. Mijn laatste mamihlapinatapai-moment? Daar ga ik even een nachtje over slapen.

Bronnen: http://www.wistjedatje.com/index.php?weetje=106
                http://www.hifi.nl/recensies/4594/Life-in-a-Day.html

Die laatste link is overigens een link van een prachtige docu die ik vanavond zag. Wereldwijd zijn youtube-gebruikers gevraagd om filmpjes in te zenden gemaakt op 24 juli 2010. De maker van deze film kreeg meer dan 300 uur filmmateriaal en heeft dit samengevoegd tot een anderhalfuur durende docu waarin het leven van mensen overal ter wereld terug te zien is in 1 dag. Mooi om de verschillen te zien. Maar ook mooi om te zien hoe sommige dingen eigenlijk gewoon overal hetzelfde zijn.


6 opmerkingen:

  1. Tas, hoe kom je toch op deze dingen? Ik vind het zo grappig, al die weetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een grappig en interessant logje. Ik kan zelf niet zo'n moment noemen, maar ik ga erover nadenken. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had vier jaar geleden een semi-Mamihlapinatapai-moment. Maria en ik zien elkaar voor het eerst op Station Maastricht. En ik had van te voren gezegd:
    als ik je zie ga ik je knuffelen.
    Neeeee, neeee, dat kan niet, dat mag niet, wat zullen de mensen zeggen.
    Dat kan me niks schelen.
    Nou we zullen wel zien (betekenis: dat doet ie toch niet).

    We zien elkaar en ik kromp helemaal in elkaar.
    Twee seconden had ik dat M moment. Maar.....

    Ze stond daar zo lief,
    een beetje naief,
    maar zo verrukkelijk prachtig
    Ik dacht, ja... dit is't
    Zij is het beslist
    En kuste haar snel, kort en krachtig

    Daarna werden we heel verlegen en gingen koffie drinken.

    Nu willen we nooit meer van elkaar vandaan.

    Je bent de enige tegen wie ik het zo verteld hebt. Een primeur dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig geschreven!!
    En nee.. het lukt mij zo één, twee, drie niet op dit lijstje uit te breiden...
    Hele leuke blogspot heb je hier!
    Moi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ik had je al bij mijn volgers zien staan. Ik kom ook eens bij jou neuzen!

      Verwijderen