zondag 20 januari 2013

Help ik verzuip!


Eens in de paar weken krijg ik het op zondagmiddag op mijn heupen. Ik wil, voordat de drukke week weer begint,  mijn huis aan kant hebben. Stapels papieren op de ‘hotspots’ wachten al weken om uitgezocht te worden. De gymtassen hangen op zondag nog te stinken aan de kapstok. De broodtrommels gaan als ik niet oplet maandag weer vies mee naar school. Vooral bij de oudste is de opdracht: ‘ruim je spullen op’ te vaag. Ik moet de opdracht in stukjes hakken en voorkauwen. Mr. C. wil wel, maar ziet ’t niet.

En ik? Ik mis de structuur om het systematisch aan te pakken. Na mijn werk en avondeten wacht meestal een training.  Daarna vouw ik nog een wasje weg en als ik naar bed ga kom ik erachter dat alle zooi er nog ligt. 'Morgen weer een dag'. Een dag waarop ik dezelfde rotzooi weer tegenkom. Ik heb al verschillende methodes geprobeerd. Via ‘Fly Lady’ kreeg ik dagelijks in mijn mailbox een opdracht om 10 minuten aan een huishoudklus  te besteden. Iedere week in een andere ruimte, met een timer ernaast. Niet klaar…? Geen probleem. Je moet blij zijn met wat je hebt gedaan. Vanwege de enorme hoeveelheid junkmail die daar aan vast hing ben ik daar weer mee gestopt.

Ik heb een poosje zelf iedere avond tien minuten de kookwekker gezet. Allemaal even je eigen rommel beetpakken. Het zou moeten werken. Ook die tactiek viel bij gebrek aan discipline.
En dan ook nog de verleiding om maar te blijven reageren op binnenkomende mails en berichtjes op de telefoon…

Ik blijf me voornemen dit gestructureerder aan te pakken, maar ik blijf het gevoel hebben dat ik wegzak tussen mijn eigen hoopjes en stapels. Daarom via Plato’s WE een noodkreet: Help! Ik verzuip!  Wie heeft voor mij DE gouden tip?



WE-300 is een schrijfoefening/uitdaging van Plato: Schrijf een verhaal/blog van exact 300 woorden over een bepaald woord, maar gebruik dat woord niet in de tekst. Dit keer was het woord: verbeteren. Meer lezen/meedoen? http://platoonline.wordpress.com/

9 opmerkingen:

  1. Mijn enige gouden tip is: ijzeren heinig zijn.

    Je kiest een huishoudelijk onderwerp uit en noemt dat project I. Daar begin je meteen mee en je maakt het af, of de vogels nou dood uit de boom vallen, of je echtgenoot bromt, of je kinderen huilen dat we graag ingestopt willen worden, of je blogjes moet beantwoorden, dat project gaat voor.

    Het geheim: niet over zeuren, gewoon DOEN. Andere remedies zijn er niet. Is het project klaar, dan bedenk je een nieuw.

    Prima WE... leerzaam voor navolgers en nieuwsgierige, aankomende zelfstandig wonenden.
    Hulde.

    PS. Ik begreep niet helemaat je reactie op mijn blog. Ik vrees dat er met de stofdoek naar de tekst is gezwaaid. :-) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doelde op het 'stof aanbidden, het meest in de vorm van mobieltjes en tablets die o zo vreselijk onmisbaar,- maar zo vaak gewoon simpele compensatiemiddelen zijn voor het gebrek aan aan universele belangstelling en concentratievermogen.'

      Dat is waar mijn probleem deels vandaan komt.

      Dat is natuurlijk wel een hele oppervlakkige reactie op een hele diepgaande tekst. Maar met alles wat ik nog moet doen, en alles wat me afleidt van wat ik eigenlijk moet doen, is het ondoenlijk om diep inhoudelijk in te gaan op jouw tekst. Sorry Plato, maar hij is wel met plezier en aandacht gelezen. Ik hoop dat je mijn gedachtengang kan volgen.

      En dank voor de tip. Het gekke is... ik kan op bepaalde fronten best ijzeren heinig zijn. Het zal dus toch wel een kwestie van prioriteit zijn.

      Verwijderen
    2. Ik begrijp je best, Tasje. Het was alleen dat de tekst wat uit elkaar gevallen was en ik de zinnen echt niet meer begreep. Ook geen ramp trouwens. Je bedoelt het goed en daar gaat het om. En ik snap ook best dat je het druk hebt en dat het je af en toe naar de keel vliegt.

      Verwijderen
  2. Hier geen gouden tip dan overal waar ik kom wat meenemen en wat doen, al is het maar een minuut(aanrecht even leegruimen, poetsdoekje over de tafel halen enz)
    Verder wens ik vurig dat mijn kinderen zo zoetjes aan toch wat minder rommel gaan produceren ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Plato's tip zou ook de mijne kunnen zijn. Neem je iets voor en maak het af. Desnoods met 2 kleine pauzes ertussen.
    Leuk WE. Gelukkig ben ik wel gestructureerd. ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij mij is er totaal geen structuur. Ik poets wanneer ik zin heb, al heb ik een paar karweitjes die een vast tijdstip hebben. Als er visite komt krijg ik mijn huis ineens in een half uurtje aan kant. Misschien is dat de oplossing ;-)
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aanpakken en doorgaan tot je gedaan hebt, wat je gedaan wilt hebben. Realiseer alleen wel dat het altijd meer tijd kost, dan je van plan bent erin te stoppen. Dus wees niet te streng voor jezelf.
    Ik heb aardig wat structuur, maar erg weinig energie...
    Originele invulling van de WE!
    Liefs, Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aaaargh, dit klinkt bekend. En dan heb ik geeneens kinderen. ;-(

    BeantwoordenVerwijderen