donderdag 8 september 2011

ontroerd door lieve medemoeders

Al sinds Janneke geboren is lees en schrijf ik mee op een 'moederforum'.  Bij vlagen actief, bij vlagen minder, maar ik neem er zeker dagelijks wel een kijkje en loslaten kan ik het nooit. Ik loop er niet zo heel erg mee te koop. Ik vind het zelf altijd een beetje raar overkomen als ik vertel dat ik vanalles bespreek met mensen die ik niet eens echt ken. Toch is er met sommige moeders gevoelsmatig een sterke band. We 'kennen' elkaar toch al gauw een jaar of 7. We kennen elkaars problemen, we kennen elkaars geluk. Met sommigen heb je een klik. Anderen hebben een streepje voor omdat je ze weleens in het echt hebt gezien. Ik ken geen onderwerp dat nog niet besproken is. Fijn is dat.

Ik heb er ook ontzettend veel geleerd. Met name toen ons Janneke klein was. De alternatieven die ze aandroegen voor kinderen die veel huilden. 'Natuurlijk is het niet erg om je kindje bij je te dragen als je merkt dat het haar goed doet, waarom gebruik je geen draagdoek, dan heb je je handen vrij'. 'Natuurlijk is het niet erg om je kind 's nachts bij je te nemen... als jullie daardoor allemaal lekkerder slapen...' 'Natuurlijk is het niet gek om je kind nog borstvoeding te geven als ze 1 jaar is geweest'. Zo heb ik tal van dingen anders leren bekijken, losser, meer uit de behoefte van mijn kinderen.
Zo'n 500 moeders, 500 ideeen, 500 antwoorden die kunnen komen op de vragen die je stelt. Zelfs M.ike vraagt het weleens als we het even niet weten: vraag het aan je moederforum!

Vandaag liep de discussie over het wel of niet uitdelen van uitnodigingen voor verjaardagspartijtjes in de klas. Moeten kinderen die niet uitgenodigd worden beschermd worden tegen teleurstelling, of moeten ze leren incasseren? Mijn mening is duidelijk: Ik ben blij dat het hier op school in de klas niet mag. Jip wordt nooit uitgenodigd. En tot voor kort had hij geen idee dat er een wereld bestond van feesten en partijen.
Totdat Jannke wekelijks met een uitnodiging thuiskwam. Of met 2 per week, komt ook regelmatig voor....Toen gingen bij Jip de radertjes draaien en werd hij boos en teleurgesteld.

Op het forum werd duidelijk dat er best wel een hele grote groep kinderen was die nooit of zelden wordt uitgenodigd. Eén van de moeders had het lumineuze idee om een verjaardagspartij te vieren en ál deze kinderen uit te nodigen. Het ideec....!!! Geweldig!!! Ik wou dat ik het had bedacht. Ik ben ontroerd, geraakt, en trots... Dat dit weer zomaar gebeurt op mijn geliefde forum!

Ik hoop dat het goed uit gaat pakken, en dat Jip van de partij kan zijn :-)
Het is hem zo gegund.... die lieve jongen....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten