vrijdag 14 oktober 2011

hier schrijft een trotse moeder!

Zo trots, dat ik er bijna van moet huilen...

Jip hield vandaag zijn spreekbeurt over autisme.
Omdat het de afgelopen tijd niet zo lekker liep in de klas hebben we (Jip, de school, wij) dit idee geopperd. Samen gingen we aan de slag, met boeken, mijn geliefde moederforum voor raad en daad, en power point. Nee, tegenwoordig worden er geen dingen van tevoren op het krijtbord geschreven. In de klas is geen krijtje meer te vinden. Tegenwoordig neemt de jeugd een stickie mee (USB) en alles wordt op het digibord vertoond. Jip vond het spannend. Je gaat toch maar 'met je billen bloot'. En ik zet dit tussen aanhalingstekens omdat dit nou net een zinnetje is waar kinderen met autisme niet zo heel veel mee kunnen. Wie gaat er nou met zijn billen bloot een spreekbeurt houden voor de klas?

Ik wou dat ik een vlieg aan de muur kon zijn. Want ook ik voelde de zenuwen.

Hij had echt een heel goed verhaal, vond ik zelf.
Hij heeft verteld wat autisme is, een algemeen stukje, en hij heeft verteld waar hij last van heeft en wat de kinderen eraan kunnen doen om hem te helpen.
De meester was heel enthousiast. Zei dat de klas heel fijn reageerde. Hij vertelde dat hij zelfs uitnodigingen had gehad om mee te komen spelen. De klas vertelde waar ze altijd afspraken 's middags na school, en dat hij gerust mee mocht komen spelen. De meester vertelde ook dat de klasgenootjes, als hij bijvoorbeeld het fijn zou vinden om met een koptelefoon op te werken, dat ze dat dan oké zouden vinden. Jip wilde dit voorheen niet omdat hij zich dan voor gek voelde zitten.

Nou ja, de eerste berichten waren heel positief. Nu nog kijken hoe het de komende weken uitwerkt.

Zijn vriendje was net binnen, en zei: als ik een cijfer mocht geven dan zou ik een 10 geven!

Hij heeft ruim een uur verteld. Knap hè? En nu is hij moe happy.gif

Weet je wat? Ik plaats gewoon even de tekst. Hoe meer mensen ervan weten, hoe meer begrip in de wereld, hoe makkelijker het wordt voor mensen met autisme.

Komt-ie:

Autisme

Ik wil jullie graag wat vertellen over autisme. Ik hoop dat jullie daarna mensen en kinderen met autisme, dus ook mij, beter kunnen begrijpen.

                                                           wat is autisme?

Autisme is een soort stoorzender in de hersenen. Autisme heeft te maken met de manier waarop je denkt. De hersenen werken anders. Dat betekent dat mensen met autisme meer moeite moeten doen om te begrijpen wat er gezegd wordt. Het is net alsof mensen met autisme allemaal losse puzzelstukjes zien, die ze eerst in elkaar moeten puzzelen voor ze goed begrijpen wat er is gezegd. Daarom nemen ze ook heel veel dingen letterlijk.
Voorbeelden daarvan kunnen zijn. Als je tegen iemand met autisme zegt dat ze een frisse duik in het water moeten nemen dan denken ze dat ze maar 1 duik in het water mogen nemen. Of als iemand tegen je zegt knoop dat maar goed in je oren….
Bij sommige mensen die autisme hebben komen er heel veel prikels in de hersenen tegelijk binnen. Bijvoorbeeld: als de meester in de klas wat vertelt, dan hoor je meestal alleen maar de meester praten. Dat de klok tikt, en dat de blaadjes buiten ritselen, dat hoor je niet. Je voelt ook het lipje in je trui niet kriebelen. Bij mij komen die prikkels de hele tijd binnen. Hierdoor kan ik me heel slecht concentreren en ben ik steeds afgeleid. Doordat ik me niet goed kan concentreren vergeet ik ook heel vaak om dingen te doen.
Veel mensen met autisme vinden het vervelend als je niet van tevoren weet wat er kan gebeuren, of als de dag ineens anders verloopt dan gepland.

Oorzaken van autisme

De oorzaak voor autisme weet nog niemand, maar een paar dingen zijn al wel bekend.
            - Autisme heb je vanaf je geboorte
            - De oorzaak zit in je lichaam. Je hersenen werken anders.
- Soms is autisme erfelijk. Dus er kunnen meer mensen in een familie zijn met      een vorm van autisme.
- Soms komt autisme door problemen bij de geboorte of een hersenbeschadiging.
- Soms is er gewoon geen oorzaak bekend.
- Niemand heeft er schuld aan dat iemand autisme heeft.
- Autisme is een handicap.   
- Autisme kun je niet krijgen door een verkeerde opvoeding 


Verschillende soorten autisme

Er zijn heel veel soorten autisme. Hier wat voorbeelden.

  1. Het klassiek autisme.
  2. Aan autisme verwante stoornis.
  3. Het syndroom van Asperger.
  4. PDD-NOS.
  5. McDD.
  6. Het syndroom van Rett.
  7. Desintegratieve stoornis.
Het zijn er dus best veel soorten





Omdat het voor iedereen met autisme anders is waar ze meer last van hebben en autisme dus iedere keer anders is, mag je niet zeggen dat iemand autist is, maar heet het iemand met autisme.


Nu wil ik jullie vertellen wat het voor mij betekent om autisme te hebben 

    Ik kan bijvoorbeeld héél goed horen. Ieder klein geluidje hoor ik. Soms kan ik me ook niet zo goed concentreren door al het geluid dat ik hoor.
Vaak hoor ik ook geluiden harder dan ze zijn. Daarom zit ik soms ook met mijn handen voor mijn oren, omdat al dat geluid gewoon pijn doet.
Als jij merkt dat een geluid dat jij maakt mij pijn doet, kun je me helpen door ermee te stoppen.
    
    
Ik heb er moeite mee om aan mensen te zien hoe ze zich voelen. Boos, verdrietig en blij kan ik wel zien, maar bang, geërgerd, doen alsof je iets leuk vindt bijvoorbeeld kan ik niet goed zien.
Je kunt me helpen door dan niet boos te worden, maar met woorden te vertellen wat ik niet kan zien.
  
   Ik kan bij spelletjes soms niet zo goed inschatten hoe de regeltjes zijn. Soms mogen regels overtreden worden, dan ineens weer niet. Dan snap ik het spel vaak niet meer en word ik boos of verdrietig of worden anderen boos op mij.
Je kunt me helpen door het gewoon tegen me te zeggen, dan zal ik proberen minder boos te doen. Of door te begrijpen dat ik het allemaal niet zo snap.
  
   Ik heb moeite met het maken van vrienden en vriendinnen. Dat is voor alle mensen met autisme heel moeilijk.
Ik weet niet goed hoe ik dat aan moet pakken en het is ook niet iets wat makkelijk te leren is.
Ik wil wel graag vrienden hebben, net als alle andere kinderen.
Soms doe ik onhandige dingen, waar ik niks aan kan doen. Dan worden jullie boos op me. Ik ben dan erg verdrietig en weet niet goed hoe ik het op moet lossen.
Je kunt me helpen door te proberen me te begrijpen, ook als ik dingen anders doe, en te accepteren dat ik ben wie ik ben.

Doordat ik moeite heb om me te concentreren kost het veel energie om te luisteren en om te werken.
 Je kunt me helpen door me af en toe met rust te laten als je merkt dat moe ben of boos reageer.

Dit zijn de belangrijkste dingen waar ik last van heb.
Er zijn ook dingen die ik door mijn autisme beter kan dan veel andere mensen.
    Ik kan heel goed horen, en ik kan net zo goed ruiken als een speurhond. Ik merk veranderingen altijd als eerste op.
    Ik kan dingen heeeeeeeeel goed onthouden

Je merkt het: voor sommige dingen is het handig dat ik autisme heb en bij andere dingen is het knap lastig.

Ik hoop dat ik jullie een beetje heb kunnen uitleggen wat autisme voor mij betekent en hoe jullie me kunnen helpen om er zo min mogelijk last van te hebben.


Had ik al gezegd dat ik trots ben?

7 opmerkingen:

  1. Super Natasja!!! Ik kan me heel goed voorstellen dat je trots bent op J. Dat heeft ie toch maar mooi gedaan!!!
    Geniet van zijn 'overwinning'.
    Fijn weekend,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij mag naast je schoenen lopen en een heerlijk potje janken met zo'n kanjer van een zoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat knap van je zoon (hij zit op een zg reguliere school?) en ja, je mag trots zijn op hem!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een bijzonder interessant betoog. En dat voor een kind. Nou, zover was ik op die leefttijd nog niet. Dat kan ik je verzekeren.

    Wil je Jip mijn complimenten geven? Je bent terecht trots op hem.

    Ik begrijp dat als je zegt: hij moet met de billen bloot dat hij dan denkt dat ie echt met de broek op de enkels een spreekbeurt moet houden. Metaforen zijn niet aan autisten besteed. Daar kun je dus rekening mee houden maar je moet dan elke dag je woorden wel wikken en wegen.

    Is Jip een klassiek autist? Of iets anders uit het rijtje.

    Waar ik plotseling aan denk: Maria, mijn partner, heeft HSP... ze heeft dus een hoge prikkelgevoeligheid en kan zich niet goed concentreren in grote gezelschappen. Zou dat ook aanleunen tegen autisme?

    Veel vragen, veel opmerkingen. Het stuk heeft me echt gegrepen. En tenslotte: wat fijn dat er ruimte is op school om dit soort dingen te combineren... zo snijdt het mes aan verschillende kanten. En natuurlijk... je eigen inzet hierbij. Geweldig.

    Dus dit is het moment om eigenlijk alle betrokkenen te complimenteren. Als heel Nederland dit zo doet, kunnen we die crisis nog wel aan ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hee Tassie, ik laat het al regelmatig aan je weten, dat ik diep respect heb voor jou, voor Jip (en Janneke) en hoe noemen we ....(Tarzan). Maar dit is echt waanzinnig knap van Jip en ik hoop dat dit ook het verschil maakt in zijn klas! Je mag Jip een veer in zijn kont steken (uh dat is natuurlijk weer helemaal niet handig om dit te zeggen tegen iemand met autisme)! Zelfs ik heb er weer wat bijgeleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Allemaal bedankt voor de reacties. @marja, @marion, ik ben bog steeds trots. Ik geef de pluim door.
    @Inge, Jip zit op regulieer onderwijs. Op grond van zijn reslutaten is ook de rugzak afgewezen, maar niemand vraagt hoe hij thuiskomt nadat een dag op alle fronten op zijn tenen heeft moeten lopen :-( , daar wordt niet naar gekeken helaas...
    @plato: ppd-nos is de diagnose die ooit gesteld is. Metaforen vallen idd. vaak moeilijk bij mensen autisme. Veel mensen met autisme zijn erg prikkelgevoelig/hoogsensitief. Niet iedereen met HSP heeft ook autisme. Maar er zijn zeker raakvlakken. Ik herken bij mezelf ook dingen hoor, als het gaat om teveel prikkels.
    @MaDuck, geef eens een hint over je ware identiteit. Ik heb zo mijn vermoedens gezien je woordkeuze, maar ik twijfel. Ik ben de naam vajer tegengekomen... maar waar?????
    Allemaal bedankt voor de fijne woorden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig, mijn dochter is bezig met haar presentatie over autisme. Ook met dvd's en een power point. Alleen maar om haar klasgenoten uit te leggen waarom ze soms anders reageert dan anderen.

    Mijn complimenten voor je zoon (ik heb nog niet kunnen ontdekken hoe oud hij is... maar ach, ik heb nu pas je weblog ontdekt, ik heb nog een hoop te lezen :)).

    BeantwoordenVerwijderen