vrijdag 25 mei 2012

leerzaam avondje (vervolg)

En dan nu het vervolg van mijn leerzame stapavondje *klik*: de toelichting op punt 2 t/m 7

Als de jeugd-van-tegenwoordig zegt zich aan te kleden om uit te gaan, dan wordt bedoeld dat ze zoveel mogelijk NIET aandoen.

Tja... zo warm was het nou ook weer niet. Lange-broek-en-jasjes-weer. Maar je loopt echt niet underdressed in een niemendalletje dat reikt tot net over je onderbroek string. Lieve Janneke... Je mag over een paar jaar best een avondje stappen, maar ik stuur je vader op 50 meter achter je aan, en je mag best met je vriendinnen of je vriendje op stap, maar ik stuur je dan nog liever in een burka.

 Mijn broer mag best op zoek naar een nieuwe vrouw, maar die mag hij niet halen op het stadshuisplein in Rotterdam

Zie hierboven. De kans dat mijn broer een meisje zoekt in Rotterdam is redelijk aanwezig. Maar jeetje, jeetje, wat een herreketerreken lopen daar rond. Oké... ik mag niet iedereen over één kam scheren, maar er liepen erbij...

 

Neem extra zakgeld mee om de entree te betalen om het café binnen te komen

Een kroegentocht is er tegenwoordig niet meer bij. Althans... dat wordt een dure aangelegenheid. De gemiddelde entree voor een bar is tegenwoordig 7 euro. En daar zit dan nog geeneens een gratis consumptie bij. Maar wel gratis gebruik van toilet en garderobe, zei het meisje dat ons naarbinnen lokte uitnodigend. Ja... je moet ergens reclame voor maken.... Tja... en als het dan ergens niet zo gezellig is, dan bedenk je je wel twee keer voordat je weer een deurtje verder gaat. Dan ben je sowieso al 7 euro lichter.


 

Een behoorlijk cohort aan agenten en politie te paard behoort op sommige plekken tot het normale straatbeeld tijdens een avondje stappen


Naast alle beveiligingsmannen die bij iedere ingang staan, en naast alle 'poortjes' waar je door naar binnen moet, loopt er dus ook nogeens een heel cohort aan agenten op straat. Moet ook wel. Want de poortjes gaan bij iedereen af, maar niemand wordt gefouilleerd. Wel zo veilig dus. En niemand kijkt ervan op. Maar het geeft mij nou niet echt het idee van 'wat een gezellig sfeertje hangt hier'.
Overigens ken ik in ons schone Bergen maar 1 tent waar een uitsmijter voor staat. Daar werd ik laatst ook gewoon geweigerd. Geen idee waarom. Was vast niet omdat ik er zo gevaarlijk uitzag. De rest van de kroegen mag ik overal gewoon naar binnen.

 

Wijn en cocktails zijn geen goede combi

Geen toelichting. Dit wist ik al toen ik 16 was. En dat is nogsteeds zo als je 40 bent. Dat moet je gewoon niet meer willen proberen. (Ik had dit kopje eigenlijk: 'je ontbijt smaakt de eerste keer lekkerder dan de tweede keer' willen noemen, maar dat was to much info.)

Ik ben blij dat mijn kinderen over een paar jaar het centrum van een kleine tot middelgrote stad in het vredige Brabant tot vaste stapbasis zullen hebben

Tsja... ik vind het nogal wat. Jochies van amper 15 jaar, onbeheerd in de metro, al die meiden in hun niemendalletjes, al die beveiliging, al die agenten, alles... de sfeer zo totaal anders als een gemiddelde zaterdagavond bij ons in de stad. Noem me een provinciaaltje, noem me oud, noem me een muts die na 5 jaar provincie niks meer gewend is... Natuurlijk, overal kan vanalles gebeuren... Maar ik vind het Bergse uitgaansleven voor mijn kinderen over een paar jaar toch een prettiger idee. (O, nee.... Antwerpen ligt hier 'om de hoek' ... mijn god, gaan ze naar het buitenland!)

Zo. Dit waren mijn observatiepunten van een avondje los. Klinkt alsof het niet zo was, maar ik heb me die avond verder prima vermaakt. Volgende keer gewoon weer een bruin café waar je elkaar gewoon kan verstaan. En voor de rest: What happens at the party, stays at the party ;-)

En ach, kijk nou... al googelend naar een plaatje kwam ik deze tegen... wat een andere wereld...

2 opmerkingen:

  1. Poeh, ik ben toch blij dat onze jeugdvantegenwoordig (15, 18 en 19) van een ander kaliber zijn... gewoon een leuke spijkerbroek en een topje die niet eens te bloot is, daar lopen onze oudsten in als ze uit gaan : )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zijn geen stappers en onze kinderen waren dat evenmin. Wat een opluchting. Het scheelt een hoop gepieker.

    BeantwoordenVerwijderen