dinsdag 7 mei 2013

mooiweerverrassingen


Wat is het toch altijd leuk om te zien hè, dat alles het na een koude winter het gewoon weer gaat doen.
Deze sering is een voortvloeisel uit een eigenwijze bui.
Een jaar of 3 geleden had ik van de 'opslag' van de sering van mijn schoonmoeder een loot meegenomen voor in mijn eigen tuin. Ik had hem bij mij in de tuin gezet, en waarempel sloeg hij aan. 

Totdat de tuinman de tuin opnieuw kwam aanleggen. 
Mijn gedoe van mij met die seringenloot vond hij maar niks. Zo'n loot zou toch niet gaan bloeien. En als hij al ging bloeien, dan de eerste vijf jaar zeker niet. 

Toen hij even niet keek heb ik de sering toch van de afvalberg geplukt en in de voortuin geparkeerd. En toen de tuinaanleg klaar was, heb ik hem in een verloren hoekje in de zon gezet.
De tuinman leek gelijk te krijgen vorig jaar: nul bloemen. 
Maar dit haar haalt hij de schade ruim in.



De brem heeft ook al zo'n grappige oorsprong.
Bij schoonmama in de tuin staan een aantal bremmen.
Daar had ik eens wat zaadjes van meegenomen en geplant.
En vervolgens was ik het weer vergeten.
Totdat ik op het einde van de zomer een lange tak met kleine blaadjes zag in een pot. Van alle zaadjes was er één een brem geworden.
Met liefde heb ik hem binnen laten overwinteren.
En vorig jaar kreeg hij ook een plekje in de tuin.
Nu voor het eerst laat hij zijn gele bloemen zien.


Dit vond ik ook wel een verrassing, het afgelopen weekend. Na mijn man, mijn zoon en ik is ook mijn dochter geïnfecteerd met het motorvirus. Ik was een rondje gaan hardlopen toen ze ineens samen voorbij kwamen scheuren. Mr. C. luid toeterend. Janneke met één hand losjes zwaaiend naar haar moeder.
Ik kreeg bijna een hartverzakking.
Ze waren lekker even een kibbelingetje gaan eten in Yerseke.
Ik vrees dat het niet de laatste keer is dat ze op een motor is gestapt. En ik snap nu ook dat míjn eigen moeder het er helemaal niet mee eens was toen ik zelf motor ging rijden.
En toch vind ik het ook wel mooi en stoer :-).


9 opmerkingen:

  1. Je planten zijn een groot succes, maar motor rijden vind ik doodeng. Mij krijg je daar niet op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, inderdaad snap je dat soort dingen steeds beter (die van onze moeders) maar gelukkig moest je nog verder lopen en kaon je dus mooi "relativeren"

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat van die planten snap ik dan weer beter. Dat je die plant van de hoop haalde en weer een kans gaf. Zo'n tuinman zou dat zelf moeten doen. Als iets nog leeft, gooi je het niet zo maar weg. Vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De seringen in mijn tuin komen allemaal uit de tuin van mijn schoonmoeder, en bloeien ieder jaar weer geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk hè verrassingsplanten. Ik let heel goed op wat er in de tuin staat en oh wee als er iets verdwijnt zonder te vragen.
    groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weggeefdingen die gaan bloeien zijn het allerfijnst :-)
    Janneke staat er ook wel retecool op, zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Seringen waren de lievelingsbloemen van mijn moeder. Daarom heb ik een (gekochte) struik in mijn tuin. Het bloeien verloopt wisselend. Vooral niet te heftig snoeien is belangrijk heb ik ontdekt. Leuk dat de jouwe het zo goed doet.

    groetjes,

    Dorothé

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat fijn dat je planten aan het bloeien zijn geslagen, kreeg te tuinman lekker ongelijk.
    Stoere dochter :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik probeer planten ook altijd even de kans te geven hoor, weggooien kan altijd nog en je ziet het, zo mooi en wat ruiken ze altijd heerlijk de seringen he. Ja motorrijden, kan me voorstellen dat je het een beetje eng vind, ik heb er helemaal niets mee maar ze heeft het blijkbaar niet van iemand vreemd

    BeantwoordenVerwijderen