zaterdag 13 december 2014

Zwijmelen op Zaterdrag: Mamma Appelsap

Ik ga niet zwijmelen vandaag.
Ik heb zin in humor.
Ik gooi er wat Mamma Appelsapjes tegenaan.
Hier in huize C. mateloos populair, bij jong en oud.




Het vervelende is alleen: We hebben geen idee vaak wat de oorspronkelijke tekst ook alweer is.

Voor wie zich afvraagt: waar komt het vandaan?
Michael Jackson dus. Die zong in 'Wanna be starting Something' de tekst:
Mama-se mama-sa ma-ma-coo-sa.
Dat werd door veel mensen verstaan als: mamma-se-mamma-sa-mamma-appelsap.



Voor wie meer wil horen/zien... youtube staat er vol mee.

Is het iets nieuws? Iets van deze eeuw?
Nee.

In 1954 werd de naam 'Mondegreen' vermeld.

Ik knip en plak uit Wiki klik**:

Een mondegreen is het verschijnsel dat een verkeerd verstaan gedeelte van een tekst (bijvoorbeeld van een liedje of gedicht) door de hersenen automatisch aangepast wordt tot een voor het verstand kloppend geheel. De luisteraar hoort dan dus andere woorden dan er eigenlijk te horen zijn. De kans op het ontstaan van een mondegreen is groter als de tekst niet in de moedertaal van de toehoorder is, maar het verschijnsel komt ook in de eigen taal van de toehoorder voor.

De mondegreen dankt zijn naam aan een strofe uit het Schotse gedicht The Bonny Earl of Murray. De eerste strofe van dit gedicht eindigt met de tekst They have slain the Earl of Murray / and they laid him on the green. Als kind verstond de Amerikaanse schrijfster Sylvia Wright dit als They have slain the Earl of Murray / and the Lady Mondegreen. In 1954 gaf zij de naam van deze niet bestaande dame aan het verschijnsel.

Nu moet ik alleen nog vinden of Mama-se mama-sa ma-ma-coo-sa ook nog iets betekent.

6 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Ik had nog nooit van mamma appelsap gehoord. Waar komt die tekst trouwens in voor?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O, ik reageer te vroeg. Ik zie nu dat je mijn vraag al hebt beantwoord in het vervolg. Leuke weetjes.

      Verwijderen
  2. Ik kende het verschijnsel wel, maar de term Mama Appelsap niet. Mooie compilatie, ik heb me bescheurd! De term Mondegreen komt me vaag bekend voor, die zal ik dus al wel een keer tegengekomen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heerlijk...... hilarisch .....en sommige mensen blijken ware woordkunstenaars te zijn

    Fijn weekdn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. vandaag moet ik veel op de gok doen of via titels. Ik kan bij verschillende de clips niet horen,jammer

    groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Genoten, ze zijn nog leuker dan die bij DWDD

    BeantwoordenVerwijderen