vrijdag 15 januari 2016

Zwijmelen op Zaterdag: Heroes

Hoe kan ik anders dan vandaag een nummer van David Bowie plaatsen in de Zwijmel. Ik hoorde over zijn overlijden maandagmorgen toen ik op mijn werk was van mijn collega en hoewel ik geen uitgesproken fan was, moest ik toch wel even een soort van bijkomen van dit bericht.

Ik was ook werkelijk verbaasd dat de jonge garde, een aantal collega's van begin 20, niet wisten wie David Bowie was. Soms is het werkelijk net of we niet op dezelfde planeet wonen...

Met mijn baas, ééntje van de oude garde, liet ik in de pauze via Youtube een paar nummers horen.
China Girl, Space Oddity, Dancing in the Street, Heroes, Ashes to Ashes, Let's Dance... Niks. Geen herkenning.
Bij Under Pressure ging bij één van de dames het licht aan.
Dat was ook het nummer waar mijn kinderen hem van kenden. Maar ja, dat kennen ze vanwege Queen.
Al scrollende door zijn muziek viel het op hoe divers het was qua stijl en geluid.

Ik was ook zwaar onder de indruk van zijn laatste clips. Lazarus en Black Star. Vooral Lazarus vond ik té indringend om naar te kijken. Maar zo bijzonder hoe deze kunstenaar zijn dood 'regisseerde'.

Het nummer Heroes stond al een poosje op de nominatie om te plaatsen in de zwijmel.
Vanwege het 'we could be heroes, just for one day', vind ik het een inspirerend nummer om naar te luisteren.
Omdat ik vind dat heldendaden in hele kleine dingen kunnen zitten.
Dat kleine dingen soms veel voor iemand kunnen betekenen.
Dat iemand altijd wel iemands held kan zijn. Of een held kan zijn door zichzelf te overwinnen.

Ik voelde me altijd een klein beetje verbonden met David Bowie omdat we allebei twee verschillende kleuren ogen hebben. Bij hem valt het meer op dan bij mij, maar als het wel eens ter sprake kwam zei ik altijd erachter aan... 'net als David Bowie'.

Ik heb gekozen voor de Live-versie op Live-Aid in 1985.
Vanwege de percussionist die zo heerlijk uit zijn dak gaat op de achtergrond met zijn tamboerijntje :-).


8 opmerkingen:

  1. Uitstekende muziekkeus vandaag. Ook wij hebben een nummer van Bowie, naast Paul McCartney.
    Wij wensen jou een plezant weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha. Die man heeft het inderdaad helemaal naar zijn zin.
    Bedankt voor je bijdrage.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had het nog niet gehoord in het nieuws ofzo.... maar mijn maandagmeneer (90 jaar ruim!!) vertelde het me als 1e vlak nadat ik bij hem binnen was gestapt maandag morgen... Mijn jeugd hier thuis moesten ook even stevig nadenken of ze wel wisten of niet wie hij was.. ook ik was geen fan maar toch schrok ik wel van dit nieuws..en we zijn niet de enigen.

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wonderbaarlijk dat veel (jonge) mensen niet van David Bowie hebben gehoord. Is toch een gebrek in hun muzikale opvoeding.
    Goede keus en mooie uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. David Bowie verdient de ode voor zijn muziek

    Fijn weekend,
    groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig hoe die hele band uit zijn dak gaat tijdens zo'n optreden. Het is altijd een feest om te zien.
    En dan die schouderpartijen, dat we er echt zo bij liepen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Echt hè... die schoudervullingen. Het viel mij ook op.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik was niet echt een fan, maar ik schrok wel. Ik wist niet, net als velen, dat hij ziek was. Wel triest, zo jong nog.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen