maandag 15 februari 2016

Jullie zullen me haten, hahaha!

Echt, jullie gaan me haten na het lezen van dit blog.
Je kunt nu nog stoppen met lezen.
Je bent gewaarschuwd.
Want als je dit blog hebt gelezen, als je het eenmaal hebt gehoord... dan wordt het één grote ergernis.

Ik kijk weinig tv.
Ik luister wel veel tv.
De televisie staat hier soms bijna 24/7 aan (wat op zich al een grote ergernis is) en meestal hoor ik dus vanalles voorbijkomen als ik aan de tafel zit te naaien of achter de computer mijn tijd zit te verdoen allerlei interessante en leerzame dingen op zit te zoeken.

De laatste tijd viel het mij bij Amerikaanse programma's op dat de dames (alleen de dames, bij heren heb ik het nog niet gehoord) een heel raar stemmetje opzetten.
Het lijkt erop dat zo gauw mensen zichzelf een beetje interessant vinden, dat ze dan op het einde van de zin met hun stem omlaag gaan en dan spreken ze de laatste woorden met een kraakstem uit.
Echt! Let er maar eens op. Ze doen het allemaal! WHY???
Het klinkt alsof ze het heel zwaar en moeilijk hebben en alsof ze allemaal lichtelijk derpressief zijn.

Ook hierbij blijk ik weer eens onder een steen te leven, want dit verschijnsel is al zeker sinds 2011 gaande. Althans... al googelend kwam ik de eerste gepubliceerde meldingen over dit verschijnsel uit 2011 tegen.
Waarschijnlijk is het dus alweer uit de mode op het moment dat het tot me doordrong.
Het heeft zelfs een naam: Vocal Fry.

Het verschijnsel Vocal Fry blijkt te zijn begonnen bij Kardeshians.
Toen zij veelvuldig zo pratend op tv verschenen zijn heel veel mensen dit na gaan doen.

Brigitte Kaandorp doet hier in dit liedje voor hoe het ongeveer klinkt:


Gelukkig ben ik het verschijnsel, behalve dan bij Kaandorp, bij de mensen op de Nederlandse televisie nog niet tegen gekomen.
En in het echt gelukkig ook nog niet.
Ook bij Janneke op school is het gelukkig ook nog niet hip om met een Vocal Fry te praten, maar ja... wij wonen hier in de provincie wel een beetje in een achtergebleven gebied.

Dus...
Jullie waren gewaarschuwd.
Nu jullie dit hebben gelezen en dit weten, hoor je niet anders meer op de tv en erger je je kapot.
Had je het nou maar niet gelezen hè?
Hahaha!

Hier nog een leuke link uit het AD uit augustus 2015.

1 opmerking:

  1. Ik doe net als jij enkel luisteren naar de tv en onderwijl 'poeteren'bv of lezen of handwerkjes.De schipper kijkt gelukkig meest 1.2.3 en soms rtl 4 of rtl 7.Meestal sport.Ik lig ook vaak onder een steen,want ik weet nooit iets van 'sterren'.Enkel in wachtkamers zie ik die 'stories'en dat is al te veel.Dus slotconclusie het valt mij allemaal niet op.

    BeantwoordenVerwijderen