zaterdag 31 december 2016

Zwijmelen op Zaterdag: You have been loved

Toen David Bowie en Prince eerder dit jaar overleden vroeg ik het me af: Hoe zal het voelen als er iemand overlijdt van wie je echt je hele leven fan bent geweest?
Iemand van wie de muziek verbonden is met alle fases in je leven.
De muziek als troost, vreugde, uitlaatklep, of muziek die je keer op keer gebruikte als uitdaging op je lange duurlopen...

Sinds een paar dagen weet ik hoe het voelt.
Ik was in eerste instantie in shock.
Het internet afspeuren... is het geen hoax? Welke kanalen bevestigen het bericht?
De volgende dag, toen ik wakker werd, voelde ik me verdrietiger dan ik me redelijkerwijs zou moeten voelen om het overlijden van iemand die je niet echt kent en die van jouw bestaan totaal geen weet heeft.
Het voelde echt een beetje als rouwen.

Al sinds de eerste hits van Wham! was ik fan van George Michael.
Posters van zijn hoofd hingen levensgroot boven mijn bed en bureau.
Hele gesprekken heb ik in gedachten gevoerd met dat hoofd.
Vriendjes wisten dat ze de strijd met George aan moesten gaan.
Ze deden er altijd een beetje lacherig over voor mijn liefde voor George Michael.
Ze konden me plagen met 'Sjors Boomschors' wat ze wilden,  maar ik wist wel beter. Deze liefde was echt :-) !

Later, toen hij solo ging, ben ik zijn muziek alleen maar meer gaan waarderen.
Eén keer heb ik hem live gezien.
Ik weet nog goed dat ik op de radio hoorde dat hij in Ahoy op zou treden. Dat was destijds met de metro nog geen halfuurtje van mijn huis af.
Maar ja. Uitverkocht natuurlijk.
Ik nam de gok om via Marktplaats kaartjes te kopen.
Ik belde iemand in de buurt en die moest lachen om mijn telefoontje. Ze had ze nog geen minuut geleden op Marktplaats gezet en ze was blij dat ze eraf was, want haar man was ziek geworden.

Ik heb bijna helemaal vooraan gestaan en ademloos staan kijken en luisteren.
Wat was hij echt! Wat was hij mooi! Wat een prachtige show! Wat een goede muziekanten!
En vooral die stem! Alles noten waren loepzuiver.
Het was een optreden dat me altijd bij zal blijven.

En nu is hij er dus niet meer. Er zal nooit meer nieuwe muziek van hem komen.
En ik vraag me vooral af hoe zijn leven geweest moet zijn... De jarenlange ontkenning van zijn geaardheid. Een leven vol drugs... Hoe eenzaam of hoe geliefd zal hij geweest zijn?

In 2016 zijn veel grootheden heen gegaan.
Ook veel niet bekende grootheden.
Mensen die in al hun eenvoud groots waren voor de mensen om hen heen.
Het nummer You have been loved past wel bij mijn verdrietige stemming van deze week.
Verdrietig ook, na het afscheid van een man gisteravond, die door zijn gezin, familie en vrienden ontzettend geliefd was. Ook aan hem een ode bij het plaatsen van dit mooie lied.






7 opmerkingen:

  1. Mooi, Natasja! Sterkte met het verlies. Fijne jaarwisseling, jullie zijn welkom, altijd!! XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Och Natasja, wat heb je dat mooi beschreven, ik voel je emotie bijna. Ik was dan wel geen fan van hem maar toen ik het nieuws van de week hoorde moest ik wel gelijk aan mijn schoolvriendinnetje van toen denken die net als jij wel helemaal gek van hem was.
    Wens je sterkte toe!!
    In het verdriet herken ik je dan wel door verlies van voor mij grootheden.

    Ik hoop dat je het een plekje kunt geven en toch een fijne jaarwisseling zult hebben. Voor 2017 wens ik je een jaar vol goeds in alle liefde, geluk en gezondheid en zonder noemenswaardig verlies.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige ode aan George en een ontroerende zwijmel. Hij is veel te jong gestorven. Sterkte ook met het andere verlies.
    Ik wens je een mooi, gezond jaar zonder verdriet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi eerbetoon Natasja. r.i.p. voor George Michael

    Wens je alles wat je wenst in 2017
    lieve groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja dat kan je echt raken: het overlijden van iemand waar je hoog tegenop kijkt. Veel sterkte gewenst. En gelukkig hebben we zijn muziek nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi logje en eerbetoon aan George Michael! Ja, als je echt fan bent zal zoiets hard aankomen! Sterkte.. mooi liedje ook...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beetje laat, de beste wensen voor 2017!
    Als ik het zo lees, was je veel meer dan fan: verliefd - en dan nog een onmogelijke liefde ook... Dat raakt je dan wel!

    BeantwoordenVerwijderen