dinsdag 22 augustus 2017

Leeslijst van deze zomer (1)

Zoals elk jaar plaats ik na de vakantie graag een overzichtje van de boeken die ik deze zomer las. 
Ik vind het altijd leuk om bij anderen ideeën op te doen en ik hoop dat ik anderen ook weer inspireer met mijn boekenlijstje. 
Enne... ik mag dan wel meer dan 100 boeken op mijn e-reader hebben, maar dat krat met boeken moest gewoon mee hoor :-). 

Zonder moeder van Karina Schaapman



Dit boek plukte ik op goed geluk van een boekenkastje in het buurtcentrum. Zo'n kastje waar je boeken weg mag leggen en mee mag nemen. 
Het gaat over een meisje van Indische afkomst die eind jaren '60 opgroeit. In eerste instantie samen met haar moeder. Maar als haar moeder een relatie krijgt met iemand uit het circus, en als ze bij het circus gaat wonen breken er betere tijden aan. Karina voelt zich er helemaal thuis. Maar als haar moeder ziek wordt moet ze als 13-jarige voor zichzelf zorgen. Een sociaal netwerk hebben ze niet. De buren accepteren hun niet als 'Indo's'. Ze verwaarloost zichzelf. Ze moet bij haar vader gaan wonen die ze nog nooit heeft gezien en door wie ze heel slecht behandeld wordt. Ze leidt uiteindelijk een leven via kraakscene, prostitutie, de entourage van Herman Brood, naar de politiek. 
Ik vond het een aangrijpend boek over een sterke vrouw. Bijzonder dat ze zich als politica zo bloot durft te geven. 

Vrij man van Nelleke Noordervliet



Een roman van Nelleke Noordervliet is eigenlijk altijd fijn om te lezen, vind ik. 
Deze was echter iets ingewikkelder. Het verhaal gaat over Menno Molenaar, een man uit de middeleeuwen. Het boek begint met de ontmoeting tussen de schrijfster en Menno. Menno studeert aanvankelijk geneeskunde, maar wordt via allerlei omwegen een soort spion voor Johan de Witt. Na een geweldadige actie gaat hij op de grote vaart. In Nieuw York probeert hij een nieuw leven op te bouwen. De schrijfster loopt deels in het nu met Menno Molenaar mee, en dat maakt het verhaal wat ingewikkeld. Dit naast allerlei intriges die spelen maakte het voor mij een lastig boek. 
Ik was er vóór de vakantie in begonnen en merkte dat het verhaal beter te volgen was toen ik lekker door kon lezen in de vakantie. 

De levens van Jan Six van Geert Mak





Ik ben écht fan van Geert Mak. Wat heeft die man een kennis en wat kan hij goed vertellen. 
De levens van Jan Six gaat over een aantal generaties van de rijke koopmansfamilie Six in Amsterdam. De familie verzamelt al sinds de 16e eeuw kunstvoorwerpen en ook gebruiksvoorwerpen en geschriften zijn eeuwen lang bewaard gebleven. Tot en met de balboekjes aan toe :-).  Aan de hand van de voorwerpen in het huis van de familie Six aan een Amsterdamse gracht beschrijft Geert Mak het leven van de Jannen Six en maakt hij door de voorwerpen de geschiedenis bijna tastbaar. De oude familie Six ging om met de groten der aarde van die tijd: Rembrandt, Vondel, Nicolaas Tulp, etc. 
Het leuke was dat veel figuren uit dit boek ook voorkwamen in het leven van Menno Molenaar uit het boek van Nelleke Noordervliet. Ik las deze twee boeken vlak na elkaar en door de duidelijke beschrijvingen van Geert Mak kon ik het verhaal van Menno Molenaar ook beter plaatsen. 
Ik vind het jammer dat ik in de vakantie geen toegang had tot internet want ik had graag de kunstwerken die hij beschreef opgezocht. 
Dit boek vind ik écht een aanrader! 

Na wat zwaardere kost is het altijd fijn om even bij te komen met een wat luchtiger boek: 

DJ van Kluun




Tja... een lekker tussendoortje. Niets meer, niets minder. Een lekker vlot verhaal over een man die na een scheiding de kans krijgt om een tijdje mee te gaan als journalist met een jeugdvriend die inmiddels een wereldberoemde DJ is. Samen gaan ze naar het Burning Man Festival midden in de woestijn van Nevada waar ze betrokken raken bij een schandaal. De Burning Man heeft altijd een bepaalde aantrekkingskracht op mij. Alles wat ik daar over lees of zie verslind ik bijna. Het is een feest midden in de woestijn. Ineens is daar een stad met allemaal gekke dingen en gekke mensen, en na afloop mag er niets meer van te zien zijn. Er wordt ook altijd een marathon gehouden. Het lijkt me te gek om daar midden in de woestijn,  's ochtends vroeg als iedereen nog dik aan het feesten is, een marathon te lopen. Hij staat nog op mijn lijstje zegmaar... en ik denk dat hij daar altijd zal blijven staan...

Wordt vervolgd in een volgend blogje.

1 opmerking:

  1. Dankjewel voor je boekentips. Ik heb deze vakantie ook van twee boeken zo genoten dat ik erover wil bloggen maar de tijd ontbreekt. Bij wie niet?

    Groetjes,

    Dorothé

    BeantwoordenVerwijderen